Cuba dag 3

Opnieuw vroeg wakker, maar we sliepen uiteindelijk toch weer tot de wekker om 7.06. Opgestaan en hetzelfde ritueel als gister, douchen en ontbijten. Het ontbijt is prima, ze bakken een eitje voor je als je wil en er is brood, worstjes, yoghurtjes en fruit. En patat, maar daar beginnen we niet aan. Alles smaakt alleen net even anders. Mangosap met een rare bijsmaak, chemische yoghurtjes, de koffie is erg zoet met een grote crèmelaag die vreemd smaakt. Ach we eten maar gewoon ei met toast en een worstje of spek, dat vult prima.Na het ontbijt zijn we in de auto gestapt op weg naar Vinales. Al direct op rotonde twee mochten we de weg niet in die we in wilden, na twee rondjes op de rotonde hebben we maar een andere weg gekozen en toen hoorden we getik. Joran zag dat het lampje van de motor brandde, dus toch maar weer terug naar het hotel. Daar zei de man dat die altijd brandt, omdat er eigenlijk 95+ in moet maar op Cuba is 94 het hoogst… Goed we geloven het maar en gaan weer op weg.

Veel, heel veel lifters langs de weg. We hebben besloten niemand mee te nemen, je weet het nooit. Op een gegeven moment maant een man ons tot stoppen door midden op de weg te gaan staan, hij is van het ministerie van veiligheid of zoiets, of in ieder geval dat zei hij. De bus van die mensen was stuk gegaan en of we een iemand 25km konden meenemen. Onzin natuurlijk, dus wij hebben gezegd dat we niemand mochten meenemen van TUI en zijn doorgereden, ook bij de volgende die midden op de weg ging staan zijn we doorgereden. Eindelijk vonden we een zijweggetje waar niemand op stond, hier zijn we van bestuurder gewisseld en na een paar kilometer doemde ineens de afslag naar Vinales op en we zijn er af gegaan. Hier riep weer iemand stop en dat de weg was afgesloten, een lichte twijfel en toch wat afgeremd. Gelukkig reed er een taxi achter ons en die seinde dat we door moesten rijden, waren we er bijna ingetrapt. De weg werd steeds slechter en slingerde de bergen in, maar we waren er. Eerst zijn we naar een uitzichtpunt gereden, Los Janines, hier heb je uitzicht over de vallei. Daarna doorgeven naar het plaatsje Vinales. Onderweg nog even gestopt voor een drankje en Joran heeft 5 sigaren gekocht, voor 10 cuc. Geen idee of het een goede prijs is, maar eerst moesten we er 10 kopen voor 25 cuc..

.P1060908

In het dorpje konden we geen parkeerplek vinden, dus na twee keer het dorpje door gingen we maar rechtdoor. Daar bleek de muur met historische tekening, oja die was hier ook! Daar heengereden en even gekeken.

We hebben daar ook geluncht. Een heel menu voor 14 cuc per persoon. Met varkensvlees, rijst met zwarte bonen, fruit (papaya en ananas), komkommer, tomaat en een raar soort slierten die een beetje naar aardappel smaakten. (In Nederland opgezocht, het bleek: Palmlelie). Nog een paar foto’s en we keerden weer terug. Ook dit keer veel lifters langs de weg en dit keer werden we gestopt op het officiële controlepunt. De meneer sprak geen Engels en wij ineens ook geen enkel beetje Spaans meer. Oh… Dan mochten we wel door… Terug in het hotel hebben we nog even een boekje gelezen bij het zwembad, er was helaas wel erg veel wind.

Toen de zon onder was weer even gedoucht en een spelletje gedaan. Op het moment van schrijven is het tijd om te eten, we gaan opnieuw naar de Italiaan, dit keer wordt het waarschijnlijk pasta. >> Het werd voor mij inderdaad pasta, fusili met tonijn en parmezaanse kaas. Voor joran werd het weer pizza, dit keer met garnalen. Vooraf hadden we nog bruschetta met ham, kaas en tomaat. Na het eten nog wat gelezen en weer gaan slapen.