Japan en Zuid-Korea dag 5

De eerste reisdag!

We worden om 9 uur gewekt door de wekker en staan op, iets voor 10 checken we uit.

We lopen ongeveer twee kilometer met onze koffers naar Tokyo station omdat we vandaag naar Kyoto zullen reizen.

We gaan eerste onze vouchers omwisselen. In Nederland kochten we een jr-pass voor 7 dagen, deze pas kan je niet in Japan zelf kopen en is speciaal voor toeristen. Het inwisselen verloopt vlot en we sluiten aan in het volgende rijtje om stoelen voor de trein te reserveren. Het is op dat moment iets over half 11, maar we besluiten toch pas voor de trein van 11.33 te boeken (en niet die van 11.03) zodat we rustig de tijd hebben om nog een lunch te kopen. Het blijkt ook nog even zoeken op het grote station, maar uiteindelijk vinden we het redelijk snel. We kopen bij een tentje op het station een bentobox en twee “Japanse boterhammen met kaas”. Een bentobox is een doosje met daarin verschillende hapjes/gerechtjes. Wij kiezen er eentje met nasi, dimsum en een kipje. De boterhammen zijn eigenlijk driehoeken van rijst met daarin bijvoorbeeld tonijn of zalm en er omheen zeewier.

We gaan naar het juiste platform en wachten op onze trein. Alles gaat keurig op tijd en iedereen wacht netjes in de aangegeven wachtrijen tot we de trein in kunnen. We zitten in een rijtje van drie, maar er komt niemand naast ons. Onderweg stoppen we een paar keer op een station, maar verder crossen we hard door. We lezen wat, kijken uit het raam, luisteren muziek en dutten een beetje. 2 uur en 38 minuten (470km) later komen we aan in Kyoto.

Joran zoekt via de navigatie op waar ons hotel ligt en we wandelen er heen. We kunnen gelukkig nu al, een goed uur te vroeg, inchecken. Eerst onze schoenen uit en dan mogen we de kamer in. Wat een ruimte vergeleken met de kamer in Tokyo! We hebben een keukentje, wasmachine, badkamer en slaapkamer. We besluiten meteen weer op pad te gaan en gaan op weg naar een pagode.

Als we daar aankomen na een kilometer of 2, is het al half 5 en gaat het complex bijna dicht. We betalen dus maar geen entree en maken wat foto’s van verder af, ook mooi! Dan lopen we weer terug naar het hotel via een andere weg.

In het hotel val ik meteen in slaap en een uurtje later gaan we weer op pad en op zoek maar iets te eten. We lopen langs de mac en kijken even of ze een typische Japanse burger hebben, dan lopen we weer verder. Maar het kwaad is geschiet, nog geen week in Japan en ik heb meer zin in frietjes dan in sushi (dat ik dat ooit zou zeggen…). We zijn dichtbij Kyoto station dus we gaan daar naar de mcdonalds! Joran neemt een terayakiburger-menu en ik een ei-burger-menu. Daarna trekken we het Amerika-uitje door en Joran neemt nog een koffie bij de Starbucks. We besluiten nogmaals ons geluk te beproeven bij de pachinko, maar dit keer verspelen we al onze winst van gister. Stom spel!

Na het verlies lopen we nog naar Kyoto station en nemen de roltrap naar boven, deze blijft doorgaan (met tussenstukjes) en we eindigen op de 10e verdieping waar we even het uitzicht bekijken. We willen wel wat gaan drinken maar echte bars zoals bij ons kennen ze niet, dus we lopen weer terug naar het hotel. Bij de family Mart kopen er nog ontbijt voor morgen, zoals elke dag, daarna kijken we wat Japanse tv en typen de stukjes voor de website. Nu gaan we slapen, de wekker staat morgen om 8 uur omdat we naar fushimi Inari gaan en daar gaan meer toeristen heen. Welterusten!

2 thoughts on “Japan en Zuid-Korea dag 5

1. Ja prachtig he zoals die japanners wachten in rijen bij de trein. Kunnen we hier een voorbeeld aan nemen.