Singapore en Maleisië dag 8

5.45 ging de wekker deze ochtend. Heel vroeg, maar na een douche en ontbijt stonden we om kwart voor 7 klaar om naar het busstation aan de andere kant van de stad te lopen. De bus zou daar om 7.20 vertrekken en vertrekt in Maleisië eerder te vroeg dan te laat. Maar we waren op tijd en hij vertrok inderdaad om 7.15 richting Semengoh national park.

De busrit was prima, maar de bus ging erg langzaam. Onderweg moest de chauffeur nog even tanken, dus we dachten dat het misschien daaraan lag, maar het bleek gewoon een oude bus met weinig kracht en vooral berg op kostte veel moeite. Rond 8.40 arriveerden we bij de ingang van het park. Kaartje gekocht voor 10 ringit pp en toen moesten we nog een kilometertje lopen. De weg naar de voederplek was nog dicht dus konden we nog even bij de krokodil kijken.

Iets voor 9 kregen we nog een briefing over dat we stil moesten zijn, dat de grote oerang oerang de baas is en dat we als ze je tas pakken, je niet gaat winnen dus de tas moet laten gaan. Toen konden we op pad naar de voederplek. Joran en ik liepen keurig vooraan (er achter nog ongeveer 70 anderen) dus we hadden de beste plekken. En toen we daar aan kwamen waren er al drie oerang oetangs! Een moeder met baby en een andere. Heel leuk en bijzonder om te zien. Ze leven in het wild, maar worden bijgevoerd. Ze komen dus alleen als ze willen en helaas voor ons kwam Ritchie, de grote oerang oerang, niet. Maar uiteindelijk hebben we er 7 gezien en hebben we ons een uur vermaakt door ze te zien eten. Kokosnoten werden tegen de boom stukgeslagen en in elk handje en voetje zat een banaan.

We zijn teruggelopen naar het begin en hebben daar op de bus gewacht, die kwam om 11.05, dus we hebben een plekje in de schaduw gezocht. Busrit terug was ook weer prima, dit keer kregen we zelfs kaartcontrole! Vlakbij het busatation zagen we op een bord “roti canai” staan, ik had gelezen dat je dit moet proberen in Maleisië dus dat gingen we maar meteen doen. Eerst nog een paar foto’s van de prachtige moskee die volledig roze is met gouden koepels.

De roti canai was heerlijk! Het is een soort wrap/pannenkoek (de roti) met iets er tussen. Joran had ui en ik had ei, daarnaast hadden we nog een bordje met nasi en een pittig sausje met groentes. Joran vond mijn roti lekkerder dus hij nam er ook nog een met ei. Bij het afrekenen waren we 17 ringit (ongeveer 4 euro) kwijt, voor twee drankjes, 3 roti en een bord nasi. Blijft fijn dat alles zo goedkoop is!

Na het eten zijn we teruggelopen, nog even via een shopingmall om wat extra muggenspray te kopen. Hier zit er geen deet in, maar ruikt het erg naar citroen. Terug in het hotel namen we even een momentje om op bed te liggen en die werd iets langer doordat we allebei in slaap zijn gevallen. Dus toen we weer wakker waren hebben we ons klaargemaakt voor het avondeten.

We zijn opnieuw met het bootje naar de overkant gegaan. We hebben nog een nieuw stuk cake gekocht, de eerste was bijna op en toch wel erg lekker. Daarna hebben we een tafeltje gekozen bij de eetstalletjes en hebben wat te drinken genomen. Joran ging voor het eten voor een nasi ayam speciaal en ik voor een gewone nasi met ayam (kip). Kuching betekent kat in het Bahasa Indonesia en er waren hier veel straatkatjes. Toen er een zwanger katje langsliep kon ik het niet laten een stukje kip te geven dus die was gedurende ons maal ons vriendinnetje. Later kwamen er ook nog andere katjes langs.

Na het eten zijn we nog even naar de andere kant van de stad gelopen om het grote beeld van de witte kat te bekijken en ook de grote poort die daar staat. We hebben nog een drankje gedaan in de Chinese straat en zijn weer naar her hotel gelopen. Daar zijn we nu en we gaan zo slapen. Morgen vliegen we naar het vaste land van Maleisië, naar Kota bharu. Vanaf daar vertrekken we woensdag naar de Perhentian islands om te snorkelen en verder vrij weinig te doen, behalve boekjes en tijdschriften lezen.