Japan en Zuid-Korea dag 18

Een nieuwe dag in Seoel!

We hebben met Loanne en Brenda bij de metro afgesproken, bij exit 2 (de stations zijn nogal groot hier). We gaan eerst richting de Seodaemun gevangenis, waarin koreanen gevangen zaten ten tijde van de oorlog met Japan. Brenda besluit niet mee te gaan en gaat richting een koffietentje, een uur later spreken we weer af. Via teksten aan de muur wordt het verhaal vertelt en de meeste cellen zijn in tact gebleven. In sommige cellen zijn taferelen van bijvoorbeeld marteling nagebouwd met poppen van papier marche.

Een uurtje later zijn we gelukkig klaar en ontmoeten we Brenda weer en gaan we op weg naar de Yogesa tempel, midden in Seoel. Opnieuw een prachtige tempel, wee heel anders dan in Japan en ook anders dan het paleis dat we gister hebben gezien. We kunnen de tempel niet in, want op dat moment zitten er zeker honderd monniken die bezig zijn met een ceremonie/bidden. We maken hier weer veel foto’s.

Na het bezoek aan de tempel lopen we naar de wijk Dongdaemun. We lopen via de rivier die midden door de stad loopt, de Cheonggyecheon river. Deze rivier ligt verlaagd, maar als het veel regent in Seoel dan loopt al het regenwater richting deze rivier en staat deze helemaal onder water. Nu gelukkig niet en kunnen we er langs lopen, in sommige stukken kun je dan met stapstenen naar de overkant. Leanne koopt onderweg nog haar lieveling snack (Hodugwaja), nou dat is inderdaad heel erg lekker! Het zijn een soort deegballetjes met een walnootje.

Bij Dongdaemun is een heel groot gebouw, gebouwd in de vorm van een soort ufo, het Dongdaemun Design Plaza. Verder zijn er veel shopping malls, maar daar nemen we geen rijke. Genoeg andere dingen te doen!

We reizen verder naar de wijk Insadong en gaan we eerst uitgebreid lunchen in een gezellig restaurantje. We lopen daarna nog wat door de straatjes en gaan dan door naar Namdaemun Market. Hier koop ik een nieuwe tas en Brenda gezichtsmaskertjes. Daarna vertrekken we even richting hotel, om de spullen te droppen en even een momentje te rusten.

Om 7 uur spreken we weer af bij het hostel van Brenda en Loanne om te gaan eten in Hongdae, de wijk waar we allemaal slapen. Leanne weet een leuk tentje waar je allemaal kleine bakjes en schaaltjes krijgt met verschillende soorten eten. Daarnaast krijg je allemaal een bak met rijst waar je de verschillende gerechtjes bij eet. Opnieuw natuurlijk heel lekker! We gaan ook weer naar het toetjescafe en proberen dit keer de brownie coup en de coup met rood fruit.

En dan is het toch echt tijd om typisch Koreaans (en ook Japans) naar de karaoke te gaan! Niet zoals in Nederland in een bar met (onbekend) publiek, maar in je eigen hokje. We boeken voor een uur en er is genoeg engelstalige muziek. We bestellen wat Soju en bier en drinken ook daarvan een combinatie (hoort volgens Loanne). Als we een uur hebben gezongen, of langer, blijkt dat we steeds als we nog maar een paar minuten hebben er tijd bij te komen. Leanne gaat even informeren, maar dat krijgen we gratis van de mevrouw achter de receptie. Het is dinsdagavond en niet zo druk, dus dat zal het wel zijn. Maar misschien vindt ze ons gezang wel mooi… Uiteindelijk hebben we geloof ik bijna 2 uur gezongen en onze stemmen beginnen het te begeven. Dus dan is het klaar en gaan we richting ons bed.