Singapore en Maleisië dag 6

De wekker gaat al om half 7, want we willen rond 8 uur de bus nemen naar bako national park. Om 7 uur zitten we aan het ontbijt van het hotel. Veel Maleisisch ontbijt, rijst, kip curry, maar gelukkig ook een geroosterd broodje en ei. Toch iets lekkerder op de vroege morgen.
We pakken de laatste spulletjes in, in onze rugtas en brengen de koffer naar beneden. We checken uit maar gelukkig kunnen we onze koffer hier laten staan (we komen weer terug) en dus vertrekken we met allebei een rugzak met schone kleding, handdoek en zaklamp richting de bushalte. Zoals we al hadden gelezen komt er al snel een klein busje om te vragen of we naar bako willen. Hij wil 25 ringit, de bus kost 3.5 pp dus we slaan over. Een paar minuten later stopt een iets ouder klein busje en die vraagt 5 pp, dat is beter dus we besluiten mee te gaan. Hij scharrelt nog twee mensen erbij en we gaan op weg.

De andere twee zijn twee Australische vrouwen, de ene erg spraakzaam en de ander totaal niet. We kletsen dus wat met de ene en drie kwartier later zijn we bij de Jetty. De opstapplaats voor de bootjes. We kopen een bootticket (20 pp voor een rit) en dan moeten we nog even wachten. Het is laag water dus de bootjes kunnen nu niet aanmeren, maar een half uur later vertrekken we al. Half uurtje op het bootje en dan nog een klein stukje door het water en over het strand. We dachten geen zonnebrand nodig te hebben, dat is dom, maar goed we hebben het niet meegenomen…

We kunnen nog niet inchecken dus we laten een tas achter en gaan op pad met water en camera.

We lopen eerst trail 6, een tochtje van 2,6 km waar 1,5 uur voor staat. En dat klopt precies. Onderweg is het vooral zweten! En natuurlijk ook mooie natuur. We komen uit bij een uitzichtpunt waar je uitkijkt over de mooie blauwe zee, een wit strand en rotsen. Na even uitpuffen lopen we het laatste stukje naar beneden, naar het strand. Daar komen we als snel een boze aap tegen. Dit zijn makaken en die weten dat toeristen eten bij zich hebben. Uiteindelijk doet ie niks, maar brommen kon ie wel.

Op het strand komen we de Australiërs weer tegen. Zij hebben trail 3 gelopen (een uur) en vonden hem erg zwaar. Ze zijn met een bootje naar dit strand gevaren. Wij krijgen van een vriendelijke man ook het aanbod met een bootje terug te gaan of ons af te zetten bij trail 3. We besluiten dat we trail 3 nog willen doen en twee meisjes gaan mee met de boot, dus we delen de kosten.

Trail 3 zou een trail moeten zijn waar de kansen groter zijn dat je een neusaap ziet. Maar helaas, de trail zelf duurde echter maar een half uurtje en we zijn dus voor 14.00 terug bij de ingang. Nog geen neusaap gezien :(.

Maar als we terug zijn wijst een gids ons er op dat er net eentje over de grond langs liep, dus we gaan een stukje terug en zien hoog in de boom twee neusapen, joepie!

We drinken en eten wat in de kantine en checken in. We zitten in huis 8, kamer 3. Het zijn allemaal kamers naast elkaar met een terrasje ervoor. We nemen eerst allebei een douche, alleen koud water dus even doorbijten. En ja, we zijn allebei erg verbrand. Vooral onze nek, Joran z’n armen en mijn gezicht. Maar goed, niks aan te doen!

We chillen bij onze kamer, op het terras. Dan horen we geritsel en zien twee apen in de bomen, geen makaken en geen neusapen, maar andere leuke aapjes. We drinken nog wat op ons terras en als de zon laag staat lopen we naar het strand. Mooi uitzicht en allerlei krabbetjes en kreeftjes die hun huisje voortslepen. Ook zien we bij ons huisje en op het strand nog een paar baardzwijnen.

Rond half 7 gaan we eten, allebei gebakken rijst met kip en een stukje cake toe. Daarna omkleden, lange broek aan en naar de receptie voor de nachttour.
We zien slangetjes, spinnen, wandelende takken en vogeltjes die tegen de rotsen een nestje maken. Helaas geen grote beesten, maar wel leuk om te zien. Hierna drinken we nog op ons terras en hopelijk vallen we nu lekker in slaap. We hebben alleen een fan, dus het zal warm zijn.

2 thoughts on “Singapore en Maleisië dag 6

1. Wat een mooie toer! Heel speciaal om de dieren zo te ontmoeten! En voortaan wel de zonnebrand meenemen 😉